Arengusammude programm on alguse saanud uuringutest, kuidas õpetajate professionaalset
arengut toetada - ehk teisisõnu, milline täienduskoolitus omab positiivset mõju õpetamise ja
õppimise kvaliteedile. Meie programmi ülesehitus on kooskõlas tõhusa täienduskoolituse nn.
toimemehhanismidega, mis on sõnastatud enam kui 100 uuringu põhjal (EEF, 2021).
Programmi ülesehitus |
Tõhusa täienduskoolituse toimemehhanism
|
Järjepidevad tunnivaatlused - iga kahe nädala tagant 15 minutit korraga
|
- Tunnivaatluse põhjal seavad õpetaja ja õpipartner
mõtestatud eesmärgi, millist õpetamispraktikat parendada
ning mis lähtub konkreetse õpetaja vajadustest. (EEFi
tõhusa täienduskoolituse mehhanism nr 3: eesmärkides
kokku leppimine.)
- Õpipartner pakub õpetajale sotsiaalset ja emotsionaalset
toetust. Õpetaja tunneb, et ta ei ole üksi ning et tal on
kolleegi toetus uute ideede ning õpetamisviiside
katsetamisel. (EEFi mehhanism nr 7: kolleegide toetus.)
|
Kasulik tagasiside - pärast iga tunnivaatlust
(tagasisidekohtumine
kestab u 30 min)
|
- Kasulik tagasiside aitab uusi teadmisi korrata ja kinnistada.
Tagasisidekohtumisel saavad õpetaja ja õpipartner
arengusammu sügavama mõtte üle uuesti arutada. (EEFi
mehhanism nr 2: varem õpitu kordamine.)
- Kasulik tagasiside aitab uue õpetamisviisi erinevaid aspekte
lihvida. (EEFi mehhanism nr 9: analüüsimine ja tagasiside.)
|
Uue õpetamisviisi ettenäitamine - toimub
igal tagasisidekohtumisel
|
- Uue õpetamisviisi ettenäitamine aitab õpetajal ette
kujutada, kuidas seda oma klassis kasutada. Ühtlasi
võimaldab see mõelda erinevatele probleemidele ja
lahendustele enne, kui ta neid oma klassis kogeb. (EEFi
mehhanism nr 8: õpetamisviisi ettenäitamine.)
- Kui õpetaja ja õpipartner keskenduvad korraga ühele
arengusammule, aitab see vältida õpetaja kognitiivset
ülekoormust. (EEFi mehhanism nr 1: kognitiivse koormuse
haldamine.)
|
Uue õpetamisviisi harjutamine - toimub igal
tagasisidekohtumisel
|
- Harjutamine on uue oskuse omandamise vältimatu osa - nii
arstidel, muusikutel, sportlastel kui ka õpetajatel.
Arengusammude juures on kirjeldatud konkreetsed
edukriteeriumid, mis aitavad õpetajal ja õpipartneril
arengusammu elluviimist täpsemalt jälgida (EEFi
mehhanism nr 10: õpetamisviisi harjutamine.)
- Õpipartner julgustab õpetajat valitud arengusammu oma
tunnis kasutama ning tuleb kahe nädala pärast tema tundi
vaatlema, keskendudes just sellele arengusammule (EEFi
mehhanism nr 14: harjutamine tunni kontekstis.)
|