Veebipõhises töövahendis on üles märgitud mitusada väikest arengusammu, millest õpetaja koos õpipartneriga valib endale kõige sobivama. Arengusammud on sõnastatud võimalikult lühidalt. Sammudest tekib täpsem ettekujutus, kui lugeda läbi ka edukriteeriumid ja harjutusülesanded. Edukriteeriumid tähistavad häid harjumusi, mille poole arengusammu ellu viies püüelda. Harjutusülesanded aitavad koos õpipartneriga tagasisidekohtumistel uusi harjumusi proovida ja kinnistada.
Arengusammu näide koos edukriteeriumide ja harjutusülesandega
Arengusamm: Parandage õpilaste loetust arusaamise võimet, tuletades neile piisavalt tihti meelde iseendale teksti kohta küsimusi esitada.
Edukriteeriumid
- Üldisus: küsimused, mida õpilased peaksid iseendale esitama, on üldised ega sisalda otseseid viiteid tekstile (hea küsimus on nt “Mis juhtus?”, halb küsimus on nt “Miks Tõnu seda tegi?”). Enesele üldiste küsimuste esitamine aitab õpilastel raskemate tekstilõikudega toimet tulla.
- Sagedus: ärgita õpilasi iseendale küsimusi esitama kõikjal, kus neil võib tekkida arusaamisega probleeme.
- Kõnekeelsus: küsimuste keelekasutus peaks olema õpilaste igapäevasele kõnepruugile omane, nii on suurem võimalus, et nad hakkavad neid küsimusi ka ise kasutama (nt “Mis juhtus?”, mitte “Mis on äsja aset leidnud?”).
Harjutusülesanne
Töötage eesootava tunni jaoks koos õpipartneriga läbi üks tekstilõik, mida õpilased peavad lugema. Arutage, millised kohad tekstis võivad õpilaste jaoks keeruliseks osutuda. Nendes kohtades täiendage teksti mõningate üldiste küsimustega (nt „Mis nüüd juhtus?“, “Mida ta sellega mõtles?”), mida õpilastele lugemise ajal esitada.
Arengusammude näited erinevate õpetamisoskuste kaupa
Õpetamisoskus | Näide |
Ennastjuhtiva õppija toetamine |
|
Töise õpikeskkonna kujundamine |
|
Tunni planeerimine ja läbiviimine |
|
Mõtlemine ja kaasatus |
|
Õpilase mõttekäigu avamine |
|